tisdag 24 februari 2009

Stallpostvecka

Att en dusch kunde vara så skön efter att ha haft höselage ( typ hö) som kliat innanför kläderna en hel dag visste jag inte. Nu förstår jag hur de forna människor hade det efter en månads skit med ett bad som belöning.

Stallvecka betyder att vi har hand om stallet i en vecka, lätt va. Man fattar principen, sopa, mocka, fodra osv. Men att vara stallpost en dag tar kål på människan. Jag var stallpost i går och har nu två hårda dagar kvar. 7.15 går 4 stallposter på en ny dag och byts sedan av 7.15 dagen efter. Mellan 22.00 och 05.00 har man jour på logementet och lämnar därför stallet för lite nattsömn. Nästa morgon, då känns det i armar, hände rygg och fötter att man slitit hårt. En stallpost ska vara i stappet precis hela tiden. Det ska hållas rent och sopas efter varje häst. Hästar ska ut och in i paddocken och skrittmaskinen. Och detta ansvar ligger på stallposterna. Dagplutonen är en annan arbetsstyrka. Det är de som sköter största delen av mockningen, sammanlagt 66 boxar. Dagplutonen städar också korridorer på förmiddag och kväll. I dag var jag dagpluton och kommer vara det de resterande dagar som jag inte är stallpost. Fördel med dagpluton är att de kan sluta lite tidigare om allt är avbockat från deras lista och de har inte riktigt samma ansvar som stallposterna. Idag är det tisdag och veckan kommer bli mycket mycket lång. Jag känner mig redan helt slut och vill helst av allt bara sova. Men nu ska jag öva :D Vi har en svår utantilläxa och det är bara att börja. Bita i det sura äpplet.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tur att du gör detta frivilligt ;) Puss o kram på dej!

Anonym sa...

mycket intiresno, tack

Anonym sa...

mycket intiresno, tack