onsdag 6 maj 2009

HMK:s födelsedag och 9 gjorda vaktparader

Det årliga födelsedagsfirandet har nu rotts iland.

Ståtligt in ridandes med instrumenten i högsta hugg gav vi kungen en traditionell födelsedag. Packat med folk, däribland nio av mina nära och kära (Mamma, Maria, Axel, Pappa, Suzanne, Farmor, Kjell-Åke, Farfar, Christina) längst fram i folkmassan. Det var en vanlig vaktparad med lite extra glans för LDK:s del. AMK och TRK befann sig också på plats och vi alla spelade ett varsitt solonummer. Uppskattningsvis gissar jag på att TRK vann publikens röster efter sitt gjorda "Abba"nummer med spexad version. Vi fick tyvärr inte göra vårt figurativa marschprogram till häst som vi annars brukar göra på en vanlig vaktparad, detta skulle ta för lång tid. Det som tig tid denna gång var alla dessa barn som skulle ge kungen blommor. Ibland är man glad över att inte vara kung, tänk vilken kramp i käkar och armar man bör ha efter att ha vinkat och lett mot hela svenska folket under sin födelsedag. Jag vill hellre ha en vanlig hederlig svensk frukost på sängen.

Helgens ledighet utgjorde många goda skratt med vänner och vila inför denna veckans vaktparader. Vi går 5 vaktparader i sträck och är ledig till helgen. Det tar på krafterna att varje dag sitta på en häst och se ståtlig ut men nu har vi gjort 9 av 45 beridna vaktparader, vi är ju snart i land! Jag har ridit 8 av 9 och det är en högre summa än vad som var menat innan. Eftersom alla hornister har ridit 8/9 vaktparader och kommer troligen fortsätta med det ett tag framöver blir det mer högvakter än vad jag tänkt, det är spännande!

Kvällarna går åt till att ta bort all skit och hästhår på m/än och putsa stövlarna som förstörts under paraden. Jag har dock inte tagit mig i kragen än för att göra det i kväll så det blir att avsluta här så fort som möjligt så jag kommer i säng normal tid.

Inte nog med att vi hunnit med HMK:s födelsedag och 3 högvakter har vi också haft en besöksdag för närmast sörjande. Fredagen gick åt till att visa vad vi egentligen pysslar med i storstaden. Vi hade lagt upp ett schema med rundvandring av logement, stall och högvaktskammare, visning av MX och ridning, lite konsertspel och "prova på" ridning för de som ville. Detta blev en mycket lyckad dag från alla håll och kanter. Tyvärr fick inte Axel en så bra dag för han var mer allergisk för hästar och stall än vi hade hoppats på. Några minuters vistelse i stallet ledde till plågande ögon och luftvägar. Jag tyckte verkligen synd om min kära Axel :(

Jag måste också offentliggöra denna muckpresent som det slagit slint om i huvudet på min far:
En resa till Edingburg Augusti 2010 för att se på en mycket mäktig konsert eller också kallat Tattoo. Eftersom detta nu har offentliggjorts kan inget ändras på, kom ihåg det pappa!

Här ska det putsas!

1 kommentar:

Anonym sa...

Ååååå, äntligen en uppdatering av bloggen :-) Förstår att det inte finns så mycket tid över nu när Ni är mitt uppe i högvakterna. Vill passa på att tacka för den fina uppvisningen och besöksdagen på K1. Helt fantastiskt och storslaget. Vi kommer tillbaka, sannerligen!!
Jag är en mycket stolt pappa som givetvis inte glömmer vad jag lovat om Edinburgh. Det är ju ändå något vi pratat om så länge.
Kram så länge :-)
Pappa