fredag 15 maj 2009

Ett gammalt tänkvärt inlägg från min förra blogg...

Se dig om, prata och hjälp till

Den trasiga cykellampan ligger i min väska medans jag rusar fram med cykeln för att försöka hinna i tid till symfonin. En cyklist stoppar mig:

- Stanna! Om du är smart så gå, det står en polis längre fram och det är lag på cykelljus.

Typiskt att mitt ljus precis hade gått isönder då. Givetvis förstod polisen att jag inte gått hela vägen med cykeln men vad gjorde det, hon hade inga bevis. Jag vill tacka denna kvinna som hjälpte mig så snällt. Så jag uppmanar alla att hjälpa varandra, det gör oss mycket gladare.

Eftersom jag fått en varning ville jag givetvis varna någon annan, en cyklist kommer gåendes uppför den isiga backen.

- Ursäkta men om du är smart så fortsätt gå efter krönet om du inte vill bli av med lite pengar.
Han blev tacksam för varningen och fick syn på mitt valthorns fodral som hängde på ryggen. Vi började prata och det visade sig att hans son, 3 år äldre än mig, också spelade valthorn. Han hade gått samma linje som mig på gymnasiet men gått ur året innan jag började. Vilket sammanträffande, att prata någon minut med den mannen gjorde mig glad för resten av kvällen.

Tänk att man kan bli lite gladare av att endast prata.

Så prata med den du går bredvid på gångvägen, det kanske är din självsfrände, vem vet...

Inga kommentarer: