måndag 19 juli 2010

Italien: första delen

Tidigare har jag flöjt med Kils paradorkester till Italien tre gånger. Det är en svensk blåsmusikfestivald i Lido di jesolo varje år. Bland orkestrarna i Sverige är det många som har uppträtt på just denna festival längs Italiens kust. Geografiskt ligger Lido di jesolo i norra Italien och inte lång ifrån den berömda pål staden Venedig. I år var jag med för fjärde gången och hittills är det den bästa resa jag åkt på med Kils paradorkester. För tre år sedan var vi i Frankrike, en riktigt fin resa men det är ändå kul att vara tillbaka i Italien. När man känner igen sig på semesterorten kan man slappna av rejält och det var precis vad jag gjorde! Jag tänkte berätta kortfattat i kronologisk ordning vad som hände. Allt började 20.00 100701.

Torsdag - 100701 - Bussresa mot Italien

Foto av: Anna Johansson

På båten till Italien, skönt med lite luft!

Packningen är färdig och jag hade känslan av att jag glömt något, som vanligt! Vi började bussresan utanför musikskolan i Kil. Alla var förväntansfulla och glada över att vi äntligen var på väg igen! Bussen tog oss över Öresundsbron och sedan med färga "Rödby-potgarden", längs autoban och genom alperna.

Fredag - 100702 - Bussresa mot Italien

Foto av: Johan Halvarsson

Vi stannade till på ett ödsligt område i Tyskland, vid en lanthandel.

Jag har tur som kan sova på bussar så jag försökte att sova så mycket som möjligt.

Lördag - 100703 - Anländer Italien

Ju längre söder ut vi kom desto varmare blev det. Vi blev sittandes i bilkö på väg in till Lido di jesolo. Italiens trafikregler skiljer sig lite från Sveriges. Ett exempel är att i Sverige har vi väjningsplikt för de som står utanför rondellen men i Italien är det värt om. De som står i rondellen ska släppa in de utanför och då blir det stopp!

Hotellet såg skapligt ut på utsidan men var toppen på insidan! Vi hade AC i rummet och det var ett riktigt stort plus i kanten. Första doppet gjordes så fort vi hunnit byta om. Det var länge sedan jag badade i havet och jag mindes inte riktigt hur underbart det är, nu kommer jag ihåg.
Rumsfördelningen blev så att jag, Anna Johansson, Emil Larsson och Andrea Nilsson bodde tillsammans i ett av de finare rummen. Dagen innan var det inga problem för hotellet att vi bodde tillsammas men när vi skulle anlända och få våra rum började de dividera om att vi var blandade tjejer och killar i ett rum. På bara några sekunder blev vi då syskon med samma mamma och olika pappor enligt Ingbritt, otroligt kul! Emma Gyllström och Peter Hogen som hade samma rum blev i text "nygifta" för att få bo ihop. Hela situationen var kul och vi betedde oss nästa som syskon under hela resan. jag har aldrig haft så kul i ett hotellrum som då, jag röstar för samma rumsfördelning nästa gång också :)
När kvällen närmade sig och mörkret la sig satt många på ute serveringarna och tittade på fotboll. Vi som var mindre intresserade tog oss en sväng i affärer och sedan en promenad på stranden. Åskan hördes på långt avstånd och till slut hände det, ett elavbrott i hela Lido. Allt blev mörkt och TV apparaterna stängdes av. Som tur var var det halvlek i fotbollen. Men det var en häftig känsla när vi gick på stranden och såg hela staden lysas upp efter ca 15 minuters avbrott. Folk jublade över den ljusa strimman som spred sig över hela staden.

Söndag - 100704 - Första paraden

En härlig stranddag som jag längtat så mycket efter. Vi gjorde vår första inledande parad som slutade i att tre av fyra musikkårer stod på ett och samma torg och spelade Under blågul fana tillsammans. Vädret var ett perfekt marschväder, för att var Italien Lite regnstänk kom och åskan dundrade i takt till musiken.

Foto av: Anna Johansson

Här står vi uppställda för parad

Måndag - 100705 - Kapell spelning och Gokart
Vi var ju som sagt i Italien och sol och bad var det ultimata valet. Ytterligare en dag slappade vi på stranden och jag smörjde in mig för fullt för att slippa bränna mig. Tyvärr misslyckades jag som vanligt och har nu flagnat bort allt på axlarna.

För att variera oss lite tog några av oss en tur till gokartbanan för att leka av oss. Jag har kört gokart en gång tidigare men det var ingenting jag minns, ändå valde jag att köra med den starkare modellen, 200 kubikaren. Skitkul! är det rätta ordet.

Kvällsparaden gick av stapeln 21.00 som alla andra kvällar men denna kvällen hade vi en egen sittande konsert. Vi satt i ett kapell på ett torg i Lido di Jesolo. Det var ett fint ställe att spela på, det bästa jag spelat på i Italien.

Foto av: Frida Gyllström
Rally brudarna! Så här snygga var vi när vi körde gokart.
Tisdag - 100706 - Aqua landia

Morgonen började som vanligt fast en halvtimma tidigare. Vi åt frukost tidigare för att hinna till det tekniska repet som startade 9.00 på Piazza aurora. Alla 4 kårerna var där för att öva upp och nergång från scenen.

Foto av: Johan Halvarsson

Piazza Aurora, där den sista konserten hålls med alla musikkårer.


När vi var färdiga bar det iväg till Aqua landia! Som Sunne vattenland fast 10 gånger större. Där finns aktiviteter för den minste till den störste, för den klena till den starka jag för alla med eller utan familj. Det var också skönt att slippa salt vattnet och sanden för en dag. Min längtan var dock inte "fritt fall", som var en av vattenattraktionerna, utan jag ville hoppa bungy jump för andra gången. Förra gången vi var här, alltså för 5 år sedan, hoppade jag och Anna Johansson bungy jump tillsammans, i år skulle jag göra det själv. Jag visste att om jag inte hoppar ångrar jag mig men det fanns ändå en käpp i mitt jul, min höjdskräck. Att stå på en stege tycker jag är jobbigt högt men att falla från 60 meter är ju galet! Man funderar ju på vad det är för personer som utsätter sig själv för en sådan idiotisk sak. Jag har kommit fram till att jag är en sådan person.

Tidig eftermiddag begav jag mig bort till bungy jump tornet för att boka tid då det brukar vara kö till denna attraktion. När jag väl var framme visar det sig att det inte var någon kö men jag var inte redo att hoppa då så jag vände om för att komma tillbaka senare. Det skulle jag aldrig ha gjort. Framtidens väder var inte på min sida och när jag stod i en lång kö till en av vattenattraktionerna började det blåsa upp till storm. Jag kunde inte vika av från kön för att hinna med att hoppa bungy jump innan stormen visade sin makt. Jag fick stå kvar så fint och hoppas på att det inte blev för sent. Det blev för sent och de hann att stänga tornet. Typiskt! Tänkte jag då jag var väldigt besviken på mig själv. Instruktören såg på mig hur besviken jag blev och sa, om jag kommer tillbaka nästa dag skulle jag få hoppa gratis bara jag betalade inträdet i entrén. Jag gick tillbaka till hotellet i besviken hållning.

Foto av: Anna Johansson
Såpfotboll! Som ett bordsfotboll fast där vi var spelarna.


Foto av: Johan Halvarsson
Här står vi och tittar på en föreställning om pirater, de hoppar över allt!

Paraden och konserten på kvällen ägde rum på en bekant plats, på ett torg där vi spelat tidigare år. Vi fick oinbjuden publik som bara ville suga ur oss allt blod vi hade, dessa mygg alltså! Annars slutade kvällen i el liten runda inför morgondagens shoppingtur. Man måste ju titta in det man vill köpa.

Fortsättning följer...

Inga kommentarer: