torsdag 1 juli 2010

"Den svenska värnplikten har mucka"

Så skriver försvarsmaktens hemsida: http://www.forsvarsmakten.se/sv/Aktuellt/centralanyheter/Den-svenska-varnplikten-har-muckat/

Under 109 år har värnplikten funnits i Sverige och över 100.000 män och kvinnor har genomgått utbildningen. Idag när den läggs ner kan jag känna mig stolt över att ha gått utbildningen.

Ingen vet vad konsekvenserna kommer att bli av denna abrupta vändning men jag vet att skillnad kommer det att bli. Tidningen värnpliktsnytt har slagit igen för gott och det finns nu ingen organisation som granskar försvarsmakten på det sätt som värnpliktsnytt gjorde. Försvarsmakten vill självklart inte ha någon granskande organisation och sa därför nej till förslaget att låta tidningen få fortsätta i ett annat namn.

När de sista värnpliktsmedaljerna nu är utdelade till alla värnpliktssoldaterna röjs plikten och den som vill kan välja att avbryta sin utbildning redan idag. För de som vill fortsätta och gå kvar blir erbjudna att skriva på ett kontrakt.

Värnplikten har varit bra för Sverige och jag tycker att det är en bra utbildning att starta med innan arbetslivet. Man lär sig att arbeta soicialt i alla omständigheter och med vem som helst, hur mycket man än ogillar personen. Det är en bra början till arbetslivet och jag tvivlar inte på att utbildningen kommer rinna ut i sanden, däremot tror jag att det nu kommer bli färre som tar chansen att genomgå ett år inom försvarsmakten.

Inga kommentarer: