måndag 19 juli 2010

Festival

Jag har aldrig tidigare varit på Arvikafestivalen men i helgen stod jag där med reflexväst och ordningsvaktsbrickan. Det har varit en lärorik helg och riktigt kul faktiskt!

20.00 på fredag kväll gick jag på mitt första 15 timmarspass med en anda av nervositet. Dock var vi många ordningsvakter som jobbade och polisen fanns alltid runt hörnet. Men på en festival är det mycket folk och man vet aldrig vad som kan hända så därför var jag nyfiket nervös på att arbeta. Som tur var fanns lugnet i luften under helgen och endast mindre incidenter inträffade. Jag tillbringade mesta tiden till att förklara vart närmaste toalett fanns.
Helgen har varit lärorik och jag har fått ta del av att jobba med många ordningsvakter i en miljö där olika fans blandar sig hejvilt.
Camping 2 (den lilla campingen), den lugna campingen och festivalområdet var positioner jag rörde mig på. Jag hade oturen att stå vid norra entren när In flames spelade på den största scenen, vintergatan, men fyrverkerierna som spelningen avslutedes med kunde ingen i Arvika ha missat. Teddybears gav en härlig show på näst största scenen, apollo, och publiken diggade till det dansvänliga soundet.

Tyvärr retade jag upp mig på sångaren i Babychambles, han och hans barnsliga beteende. Hans mor har skrivit en bok om Petes (sångaren i Babychambles) uppväxt, från en mönsterelev till idag en av musikbranschens största narkomaner. Det är inget nytt att många musiker hamnar i en ond cirkel som är svår att bryta men varför ska det vara så?

Hur kan man vara så stark
och gå så långt
att man vågar stå inför tusentals människor
och spela sin musik,
men samtidigt va så svag
och sjunka lågt
till en nivå utanför samhällets gränser
Många gånger har Babychambles uteblivit från inbokade spelningar på grund av sångaren Pete men han har fortfaranade inte fattat allvaret med livet. Jag tycker synd om honom, han som är fast, troligen för alltid. Om han får upp ögonen och hittar repet som drar honom ur kvicksanden ska han ta chansen direkt, greppa tag och hala sig upp innan kvicksanden tar hans liv.


Pete har talang och skriver bra musik, dock tycker jag inte att livekonserten med honom var någon höjdare. Han har ingen direkt "show" och ordet mellansnack är ett ord han kan stava men inte ge en förklaring till. Men känslan till musik är helt otrolig, han har det lilla extra. För mig är han dock ingen riktig artist, han är en skandal som kan det där med musik. En artist i mina ögon sjunker inte så lågt utan blir älskad på grund av framgång, inte skandal. Enligt wikipedia är en artist någon som "uppträder", inte gör bort sig offentligt inför alla sina fans.
9 minuter efter sin spelning på lördag natt kliver Pete upp på scenen och greppar micken igen. Han förklarar för sina fans att polisen vill ta med honom för ett narkotikabrott ,när han kliver av scenen. Han vägrar och sätter sig istället på scenen för att ta sig en drink i väntan på att poliserna ska ge upp. Utanför festivalområdet senare på kvällen blir han medtagen till polisstationen för att testas och släpps efter att fått betala en bötessumma. Resultatet på provet tar ca 1-2 veckor att få fram.
Artister är förebilder för sina fans. Många vill bli som sin idol. Ända från födseln till sista dagen i livet tar vi efter beteenden. Ordspråket "barn gör inte vad du säger, de gör vad du gör" fungerar i alla åldrar. Vi tar efter föräldrar, vänner, lärare och absolut artister/idoler.
Det har varit mycket skriverier sedan Arvikafestivalen bokade Babychambles, kommer de att vara på plats och vad kommer Pete ställa till med denna gång? Ett stort minus som Arvikafestivalen får av mig är just denna händelse. Man tar inte dit en artist som har ett rykte om sig som Baychambles med sin Pete. Han är mycket musikbegåvad men en festival ska inte stödja musikens mörka sida. Och Pete är känd för att vara narkoman, varför tar man då dit honom? Vi måste tänka på vika som står i publiken och dyrkas sin idol.

Pete kommer att fotsätta för det är så han har valt att sprida sitt namn och det är så han blivit känd, tyvärr. Ta bara min blogg som exempel. Vem fick mest uppmärksamhet?
Jag valde ändå att skriva om detta för han är inte ensam om att ha mist sig själv i musikens mörka sida. Däremot hoppas jag att riktiga artister inte tar efter den store Pete, sångaren i Babychambles.

Inga kommentarer: