onsdag 28 april 2010

SJ SJ gamle vän..

Ny text till melodi "sj sj gamle vän"

Sj sj gamle vän
Vet du vad en klocka är
Nej det verkar vara svårt
För du är alltid sen

Jag har tröttnat på dem som klagat på tågtrafiken under vintern. Jag har känt medlidande för sj. Men nu har jag helt ändrat åsikt och efter min berättelse hoppas jag du känner samma sak som mig.

Flera gånger om har tågen varit försenade i vinter, både till min fördel och nackdel. Det verkar som att sj inte har haft någon reservplan när det gäller snöfall. Jorden går mot en förändrad miljö men vädret är fortfarande något vi alla ska ha respekt för. Det är en naturlig sak som vi människor inte kan blanda oss i. Naturens gång så att säga. Vi människor anpassar saker till oss men när det gäller vädret måste vi anpassa oss i alla lägen, det finns inga undantag. En reservplan från sj:s sida skulle nog ha gjort att det gått lite smidigare att skotta bort snön, anställa fler snöskottare vid behov m.m. När vintern nu är över trodde jag att tågen skulle böra gå i tid eftersom snön inte längre var ett problem. I helgen fick jag lära mig att jag hade fel.

Ca 06.30 skulle mitt tåg avgå från Arvika på lördag morgon. En buss stod framkörd som skulle ta oss Kil-Karlstad-Kristinehamn-Degerfors-Hallsberg och slutligen Örebro där vi skulle gå av. Busschauffören visste ingenting mer än detta så vi fick snällt sitta på bussen ovetande om vår framtid. När vi till slut var framme i Hallsberg gick alla av där eftersom det lät mest rimligt eftersom Hallsberg är en större knytpunkt än Örebro. Bussen åkte och vi försökte leta efter ett tåg som inte existerade. Allt slutade med att vi ringde busschauffören och fick snällt kliva tillbaka på bussen som körde oss till Örebro. Ett andra försök slutade i att vi till slut satt på ett överfullt lokaltrafiktåg som skulle ta oss sista biten till Stockholm. 10.39 skulle jag vara framme men var framme 12.00 då högvakten börjar!!! Inte sådan bra start på min helgs tripp.

Efter min vistelse i Skövde skulle jag åka inter city tåg till Hallsberg för att sedan byta till X2000 1:a klass. Jag hade verkligen sett fram emot att åka första klass i X2000 då jag aldrig gjort det tidigare men nu har jag lärt mig att inte har några förväntningar när det gäller sj.
Tåget var 10 min sent från Skövde men när vi närmar oss Hallsberg sa de i högtalarna att vårt X2000 tåg skulle invänta oss 15 personer som skulle till Arvika. Skönt! äntligen någonting som går som jag vill tänkte jag, och det skulle jag aldrig ha tänkt för.. 5 minuter senare stannar tåget på grund av överhettning. Personalen går ut för att känna på tåget och när vi till slut rullar vidare kommer ett meddelande från högtalarna: Information angående resande mot Arvika. X2000 tåget inväntar inte och ni följer med detta tåg till Örebro för att sedan åka buss till Arvika. Inte buss från Örebro igen! Och inte nog med det, när vi anländer till Hallsberg och jag har missat mitt tåg med någon minut bara är det personalbyte på det tåget som jag satt på. Vi blev stående i Hallsberg ett tag eftersom lokföraren var bortsprungen! Men vad skulle jag göra. 20.31 skulle jag varit hemma men 22.05 var jag hemma.

4,5 timmar har sj stulit från mig denna dyrbara helg. 2 av 3 resor med sj har varit försenade för just mig under en kort helg.

Så:
Sj sj gamle vän
dina timmar är nu slut
Svenska folket är nu less
på dina sena tåg

Inga kommentarer: