tisdag 12 juli 2011

Liverpool

Idag sitter jag på Vänerhamn och gör min andra arbetsdag. Men jag drömmer mig tillbaka en vecka då jag istället var ute och promenerade i vackra Liverpool.

Det var min första resa, ensam.


Ett typiskt kvarter i Liverpool. Svårheten är
att hålla reda på vilken gata man nu bodde på,
allt ser så lika ut.




Jag valde att utmana regnet som faktiskt höll sig
med sin frånvaro under min promenad till
Sefton park. En fin park med mycket
fågelliv och grönska.

På onsdagen var Lina ledig och vi började dagen med en perfekt frukost på ett café i närheten av deras bostad. Efter att ha ätit upp den varma paninin lärde Lina mig att virka. Jag var riktift stolt då jag kom ihåg en del från skolans syslöjd. Sedan begav vi oss in till centrum för lite shopping.

Lina och Mia tog med mig till en av deras träffar med kyrkan på onsdag kväll. Jag valde en bra tajming eftersom denna veckan stod det tårtbakning på schemat. 12 tårtor smakades på, Självklart gjorde Mia en klassisk jordgubbstårta som kom på 2:a plats!

Lina och Mia granskar några av tårtorna.

Torsdagen återstod. Min sista dag i Liverpool och känslan av att jag precis kimmit dit kröp in under skinnet på mig. Lina skulle återigen jobba och Mia stannade hemma för att plugga. Men med mitt inte allt för bra lokalsinne vågade jag mig ändå ut för lite nya äventyr.

Om man är i Liverpool är det för många en självklarhet att man ser på fotboll. Men det finns inte i min värld, istället var det en självklarhet att besäka "The Beatles story" museumet på Albert Dock.


En av de första scenerna The Beatles uppträdde på var på en lite krog, deras stammiskrog. Rummet som kortet är taget i är en uppbyggt kopia av puben där man kunde sitta och lyssna på några godingar genom högtalarna.


På vägen hem från mitt besök på museet fick jag besök av en av kvarterskatterna.  


Jag och Mia avslutade dagen med Zumba! Mycket roligt sätt att träna på faktiskt. Min resa gick till sin ända och det enda som återstod var flygresan hem. Nu sitter jag här, belåten att ha vågat mig in på detta äventyr men också nyförälskad i en ny stad. Det var en trevlig resa som gärna kunnat vara längre men man ska alltid sluta när det är som roligast!

Jag ger mig själv cred för att varit så duktig och flugit och upptäckt Liverpool på egen hand! Med lite hjälp från Lina och Mia förståss :)

Inga kommentarer: