torsdag 14 juli 2011

Efter mina fem dagar i Liverpool stannade jag kvar i Norge tre dagar för att hälsa på Linn, från Afrika kursen. Hon bor ca en timmes bilfärd norr om Oslo i en av Norges vackra dalar som heter Gran. Det var ett bra avslut innan jobbet drog igång. I lördags åkte vi runt på tur. Första anhalten var vid en affär där de säljer Alpaca-ulls kläder och jag fick tag på en fin och riktigt varm tröja. Sen bar det iväg till ett gammalt glasbruk som numera är en turistattraktion. En av aktiviteterna man kunde välja på var att blåsa sitt eget glas. Jag nappade direkt då jag alltid fascinerats av glasblåsning. Nu har jag ett egetblåst glas hemma så om du kommer och hälsar på kan du få den stora äran att dricka saft ur det!

Här blåser de glas, för tillfället gör de rosa tallrikar

Vi avslutade kvällen med att äta på en fin restaurang precis vid vattnet. Det är en föredetta båt som blivit inbyggd i ett hus, svårt att förklara men det var riktigt gott och fint i alla fall.

 


Här sitter vi på båten och väntar på maten.

Jag och Linn i väntan på mat, visst är det fin utsikt !



Efter att ha blåst glas tog vi oss en glass och
satte oss nere på bryggan där solen värmde.

Spänningen är hög inför den kommande kvällen. Jag ska se på den sista Harry Potter filmen och har inte tänkt på det så mycket förrut men efter att ha läst och hört vad andra sagt om den kommer det nog bli känsligt. Det är faktiskt den sista filmen och jag minns när jag var yngre och mamma gjorde några tappra försök att läsa första boken som godnattsaga för oss. Dock tyckte jag inte att den var så intressant först och intresserade mig istället för den magiska berättelsen några senare år. Det positiva är att nu kan man se filmerna och läsa böckerna om och om igen och jämföra dem sinsemellan.


Inga kommentarer: