fredag 22 juli 2011

7-16 eller 0-24?

Att jobba på ett såkallat 7-16 jobb är en stor kontrast mot min vanliga sysselsättning, studier. Det är skönt att kunna gå till jobbet, jobba sina timmar och sen gå hem för att göra precis vad man vill. Om man istället studerar kommer aldrig känslan "vad ska jag göra nu" över en då man ALLTID kan/måste/behöver/borde plugga. Man är aldrig ledig då en obehaglig känsla smyger sig fram varje gång man inte pluggar och litteraturen trängs med det dåliga samvetet i skolväskan.
  Men ett jobb kan också innebära hemsökta drömmar och att kunna gå hem utan att ta jobbet med sig är för många svårt. Det kan handla om ett tungt beslut som måste tas, arbete som ligger ogjort eller tankar inför kommande dag. Så hur jag än vrider och vänder på det hela kommer jag nog alltid att jobba 0-24, det är väl bara så vi människor funkar.

Nu har jag kommit fram till halvlek av detta årets sommarjobb och jag ska spendera pausen i Göteborg för att hälsa på Karin Stenqvist. Vad vi kommer att göra vet vi inte riktigt än, det beror lite på vädret. Men vi ska ta oss en sväng till Världskulturmuseet eftersom jag så gärna vill det, det finns några intressanta utställningar där nu.

Som avslutning på detta inlägg ger jag dig nu en tanke att fundera på, jobbar du 7-16 eller 0-24 egentligen?

Inga kommentarer: