onsdag 8 december 2010

En kvinna, en mor

Jag la precis ihop den skönlitterära boken jag läst som jag nu ska skriva en recension av till Afrika kursen. Boken handlar om hur svårt det är att vara kvinna i Afrika under början av 1900 talet och framåt. Man får följa en kvinnas iver till att bli mor men sedan hur hon efter allt slit med barnens utbildning blir övergiven och dör i sin ensamhet på en väg. Boken är gripande på det sättet att man ser hur underordnad kvinnan är sig själv, att hon från födseln får höra att hon endast är en kvinna, till och med modern påminner sina döttrar om detta. Nnu Ego som är huvudrolls innehavaren i denna bok får uppleva de fattigas kriser och själv samla in pengar till familjen via marknaden när hennes man är ute och bekämpar ett krig i Englands räkning.

Min förta hemtenta lämnade jag in för några veckor seden helt ovetande vad jag skulle få resultat, jag har till och med oroat mig för att inte få godkänt. Men när jag nyligen hämtade ut den visade den på ett VG som också är det högsta betyg man kan få på en grundutbildning på universitetet. Stolt över resultatet skjuter jag nu istället upp den andra hemtentan lite för mycket tror jag men det har varit mycket att läsa i Afrika kursen och jag har lagt ner tid på det istället.

Men nu ska jag fortsätta plugga och sedan sova inför resan i morgon!

Inga kommentarer: