tisdag 3 augusti 2010

Början på slutet

Början på sommarens slut är nu här. Vi går mot höstens färger och vinterns vita landskap. Men än ska vi inte förhansta oss. Ändå om vi vaknar med grå himmel finns det hopp om att solen spricker igenom och värmer upp våra sjöar så att ett dopp blir en frestande tanke.


Början på jobbets slut är nu här. Men en månad kvar på Vänerhamn för denna gången kliver jag tillbaka in i studietiden. En tid med Kulturvetenskapsprogrammet och Global reskurs som högsta prio.
En termin på kulturvetenskapsprogrammet vid Karlstad universitet öppnar förhoppningsvis det stängda rummet inom mig. Det rum som säger vad jag vill och vart jag ska gå.
En global reskurs om "kvinnor och barns livsvillkor i östafrika" ger mig förhpppningsvis en bredare syn på världen utanför trygga Värmland. Kanske en upplevelse som jag utvecklar till något större.


Början på ungdomens slut är nu här. För varje steg jag tar kliver jag närmare vuxenlivet, kanske lite väl snabbt kan jag tycka. Men i varje vuxen finns det en ungdom som aldrig kommer att förgås. Eller ska man säga i varje ungodm finns det en vuxen som växer och blir visare men aldrig kommer att slå ut ungdomen.


Det finns början och slut över allt men nuet existerar endast just nu så ta vara på nuet och lev nu.

Inga kommentarer: