måndag 9 augusti 2010

Livets val om väg

Under livet går vi över berg och ner i djupa dalar. Vi står alltid inför ett val och kommer aldrig undan att varje dag göra ytterlgare ett nytt val. Men först och främst börjar det med att lära sig gå. När den toppen är nådd går det bara utför, med undantag för några ytterligare toppar som måste bestigas. Det är trottsåldrar, förskola, lågstadie, mellanstadie och högstadie.
Alltid tvingas vi att välja vilken väg vi ska följa. Vilken inriktning ska jag välja i skolan? Ska jag ta den mörka skogsvägen till skolan idag eller ska jag gå samma gamla vanliga väg? Ska jag äta korv eller köttbullar idag? Vilken tröja passar bäst idag? men inte minst vilket kurragömma gömställe är bäst?
Du har till exempel valt att ägna några minuter åt att läsa detta inlägget. Om det kommer göra dig klokare eller ej vet inte jag men förhoppningsvis en avslappande stund från dina vardagliga sysslor.

Mina val såsom dina val utformar ditt liv. Varje val vi gör registreras av vår personlighet. Varför just grön är min favirtfärg är för att jag många gånger har valt t.ex. gröna kläder istället för röda som skär sig mot mitt hår. Personligheten registrerar detta och utformar oss till den vi är.

Val är inte alltid så lätt. Det vet du nog själv också. Om du har lyckats undkomma dessa svåra val i ditt liv är jag bara glad för din skull och glädjer mig i det. Jag kan till och med ha svårt för att bestämma vilken maträtt jag ska laga. Då står man i affären och ser ut som ett fån. Men lugn, om man kollar sig runt då kommer man se fler som hänger över köttdisken i desperat behov av att vara tvungen att välja.

Hela varadgen ge oss betydligt många tillfällen till att välja. Klockan ringer, ska jag gå upp? Det brukar sluta i att jag går upp efter att ha satt klockan på "snooz" ett X antal gånger. Kläder? Vad ska jag ta idag. Frukost och matlåda, vad är jag sugen på? Jacka, regnar det ute eller är det kyligt nu när sommar'n börjar närma sig slutet? Och skor! Jag skulle kunna fortsätta men ni har nog förstått poängen.

Jag står just nu inför mitt livs största val. Vad jag ska jag bli nu när jag är stor. Vad är egentligen min dröm och vad ska jag satsa på för karriär. Har ni svaret på min fråga så berätta för mig för jag har ingen aning! Mina funderingar har gått så lång att jag har gjort en liten "minde-map" för att sortera mina tankar men jag har då inte blivit klokare av det. Mina funderingar har alltid lett till att ett jobb inom kulturen är nog det jag vill. Och när jag har kommit så långt brörjar jag redan tvivla, vill jag jobba inom kulturen eller vad kan jag mer tänka mig? Varje dag försöker jag rensa tankarna på ideér men lista blir bara längre och jag blir mer förvirrad. Mitt val blir större för varje dag som kommer och jag kan inte stoppa det.

En klok mna sa en gång att när man säger ja till något säger man också nej till allt annat. Tänk, när du ska köpa glass lyckas du till slut bestämma dig för en sort och väjer den. Automatiskt har du valt bort alla andra sorter och säger då nej till dem. Detta påstående håller till en viss gräns. Nästa gång man köper glass kanske man säger ja till en annan istället. Samma sak är det med utbildnigar nu för tiden. Man studerar och byter jobb stup i kvarten så atthamna fel är inga problem, det blir rätt tillslut ändå. Men jag vet inte ens vart jag ska börja och ser därför inget slut på mina funderingar.

Men det viktigaste valet vi gör gör vi varje morgon: Vilken sida ska jag vakna på idag? Det kan vara avgörande för resterande framtid.

Inga kommentarer: