tisdag 17 augusti 2010

Bedrägeri

Några ord sammansatta i en mening hjälper mig att rensa insidan. Ett gott knep är en blogg så att den som vill veta får det och den som helst slipper surfar vidare på nätet. Man behöver inte lådsas att det är intressant, inte heller stå och nicka utan det räcker med att sitta och läsa i lugn och ro, kanske tillsammans med en varm kopp kaffe.

Det är nu dags för mig att rensa mina känslor innan min inre kanna kokar över. Dagens ämne är bedrägeri och inte vilket bedrägeri som hels utan det JAG blivit utsatt för.

För ca 2 månader sedan gjorde jag ett stort val i livet som skulle ha resulterat i att en mobiltelefon dumpit ner i min postlåda. Valet kostade mig en liten gnutta mod och 2070 kronor. Jag hade gjort en affär på blocket med en Sony ericsson xperia x10 mini som vara. Problemet är att jag ännu inte fått varan efter 52 dagar. Det har varit undanflykter hit och undanflykter dit. Länge trodde jag på denna bedragaren men nu har jag fullständigt tappat tron. För en tid sedan gick jag till polisen för att anmäla brott. Mitt hopp fanns fortfarande och jag berättade min historia för mannen framför mig. Jag fick känna på hur snabbt hoppet kan sjunka i en 20-årings sinne. Mötet avslutades med att jag frågade när de hör av sig till mig. Som svar fick jag: "Om du har tur tar det bara några månader men annars kan det ta uppemot 1 år". Det är inte sant! Så han menade att bedragaren kan leva rövare i flera månader till och sedan bara försvinna så att polisen inte kommer kunna spåra honom. Det är dagens samhälle.

Jag har alltid tyckt att Sverige har ett bra samhälle men att vi är lite för snälla när det gäller brott. Men att ett ärende ska behöva vänta flera månader tyder på att bedragarna kan leva rövare utan att vara oroliga. Helst av allt vill jag skylla på polismyndigheten men det är inte deras fel, det är inte de som väljer vilka resurser de har. De som står för Sveriges resurser är regeringen. Nu kanske inte jobbfrågan är det ENDA viktiga inför kommande val. Det är bara prat om vilket parti som kommer att vara bäst gällande jobbfrågan men det finns fler brister. Brott är en stor brist och ett stort hål i vårt samhälle. Varför inte ge mindre brottsärenden till myndigheter som har befogenheter att leta reda på uppgifter om privatpersoner eller starta en ny myndighet där dessa ärenden reds ut direkt de hamnar på bordet?

Mannen som har bedragit mig kommer inte bli kvitt mig än, jag sitter som en igel på honom. Senast idag ringde jag hans telefonnummer med dolt nummer. Då äntligen svarade någon i andra änden av luren men denna gång med ett nytt namn...

Inga kommentarer: