onsdag 16 juni 2010

Sista puts och studs

Med svt på tv:n där det pratas bröllop i mängder försöker jag hitta rätt stämning men kan inte föreställa mig hur dagen i Stockholm på lördag kommer att se ut.

Imorgon 7.16 sitter jag på tåget för att börja min resa som kommer att innehålla en upplevelse utanför mina ramar. Det är mycket att tänka på och viktigt att inte glömma noter eller instrument! När jag kommer fram till K1 imorgon ska vi utrusta oss med våra uniformer och hjälmar. Det ska bli underbart att få spela i MÄ ytterligare en gång. Att få bära upp den traditionella gamla uniformen är mycket speciellt.
Repetitionerna börjar direkt på torsdagseftermiddagen och vi kommer att vara i rörelse fram till kl 22.00 varje kväll. Energin måste vara på topp och inte allra minst när kortegen kommer att rida förbi runt 17.00. Vigseln börjar 15.30 och beräknas hålla på i en timma då kortegen drar igång med avslut i "Slupen" där Vasaordern för paret mellan Djurgården och Skeppsbron där händelsen alla väntar på förhoppningsvis äger rum - bröllopskyssen.
Men för mig börjar paraden mycket tidigare än 15.30. Kl 13.45 kommer vi att genomföra en parad från Karlbergsslott till Sergelsrondellen på ca 45-55 minuter med en trupp bestående av stridssoldater från Karlbergsslott. Efter att ha kommit fram till Sergelsrondellen spelar vi samlingsmusik mellan 15-17 då kortegen beräknas rida förbi, den 150 meter långa kortegen. När kortegen ståtligt rider förbi och paret vinkar glatt till svenska folket spelar vi Försvarsmaktens paradmarsch som vi kan utantill så man har tid att titta rejält :)
Då kortegen har ridit förbi oss stannar vi kvar på platsen och spelar i ca 10-15 minuter till för att behålla feststämningen i publiken. Då vi sedan gör framåt marsch är vårt mål Östermalms IP dit alla 16 musikkårer kommer att marschera. Sen äntligen ska vi få sätta oss ner i bussen! En lång men mycket spännande dag.

Inte nog med att det kommer vara hundratusentals åskådare är ca 5000 militärer, 2000 poliser och 16 musikkårer utplacerade längs kortegevägen.

Festligheterna börjar redan ikväll för Victria och Daniel men jag tar det lite lugnt och ska sova en skön nattsömn hemma i sängen först. Mer dokumenterat kan jag inte lova nu innan bröllopet då jag inte har utrustning och tid. men lycka till för er här hemma med TV tittandet eller för er som kommer att vara på plats, var ute vid 7 på morgonen för att få bra platser!

Inga kommentarer: