söndag 30 augusti 2009

Med hästarna

I går var en stor dag för alla i LDK. Vår första resa med hästarna!

Gårdagen var en lång men rolig dag. Vi var igång i ca 19 timmar i sträck och det kändes i kroppen när man la sig för att sova kan jag säga. En resa till Uppsala med hästarna på släp gav ett utomordentligt resultat. Det var beridna högvaktens dag och Försvarsmusikcentrums dag på samma gång. Fråga mig inte varför vi var i just Uppsala men för det vet jag inte.

Tidig morgon började vi plocka med saker i stallet och rykta hästarna. Vid 9 var det dags för den stora händelsen, att lasta hästarna. Om man har tur går det fort men om man har otur kan det ta flera timmar. Vi hade tur! 18 hästar totalt. I vanliga fall är vi 22 eller 23 hästar men det fanns inte släp till alla så det blev en mindre musikkår denna gång.

När vi väl var framme i Uppsala och alla hade parkerat var det dags att lugna hästarna med lite hösilage. Medans de mumsade på sin mat han vi slänga i oss lite pastasallad till lunch. Sen var det bara att titta till hästarna igen. Om man har med hästarna på en resa blir det inte mycket till fritid. Det är kul men mycket jobb.

13.30 startade en parad som skulle ta oss till ett stort torg i Uppsala. Det kändes på hästarna att det var nya gator. Det var mer oroliga men det gick oväntat bra. På torget gjorde vi vårt hästfig och stod sedan uppstälda medans beridna högvakten lämnade över 4 nya hästar. En häst döpte de till Svensson!!! Stackars liten!

Efter paraden, av med alla sadlar och tillbaka med hästarna in i transporterna. Äta lite mat. Ut med hästarna och på med högvaktsutrustningen. Nu var det dags för den stora finalen. I den botaniska trädgården hade det riggats en scen, strålkastare och filmkameror. En konsert filmad av tv4 skulle nu gå av stapeln. Marinens musikkår, en värnpliktig orkester från finland och lite annat smått och gott var på plats. Men det var vi som var höjdpunkten. Först marscherar vi in och gör vårt fotfig tillsammans med drilltroppen och 20 minuter senare sitter vi på hästarna för att göra hästfiget. Skitcoolt att göra allt! Tyvärr är inte jag med och rider på kvällen eftersom det är färre hästar än på högvakterna och jag fick rida på dagen. Men jag tror att det kommer bli ett mycket bra TV program ändå, jag är med och marscherar i fitfiget om ni kan se vem jag är. Vad jag har hört ska det visas på TV4 plus den 12 september men mer vet jag inte.

Nu är jag hemma en kort sväng för att vila upp mig. Sen är det bara tuta och köra igen. på tisdag är vi på karlsborgs fästning för en liten konsert och sen tillbaka till Stockholm för rep inför fredagens konsert på musikmuseet. Här tar vi det inte lugnt :)

Haregött!

Inga kommentarer: