tisdag 9 juni 2009

Krut denna Krut

Stallets snällaste häst i boxen ja. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva händelsen för att ge er en så klar bild som möjligt men föreställ er det värsta så har ni nog närmat er verkligheten...

4/6 blev jag tilldelad Krut för att rida högvakt. Jag har ridit högvakt med honom några gånger förrut och vet att han kan vara sur på hästarna runtom. Han har en högre grad och vill gärna visa det genom att sparkas och bitas. Men detta brukar gå bra bara man har koll på honom och säger till när det väl händer. Men denna dagen var inte den andra lik.

Allt börjar som vanligt. Krut rörde inte en fena i boxen, nästan inte i alla fall. Han är mer tråkig än rolig att rykta. Hos Kaskad händer det ändå en del och man är uppmärksam hela tiden. Sen är Kaskad finare än Krut också.
När vi red till slottet var allt frid och fröjd. In i follan gick allt bra och första låten "Narvamarsch" passerar, Krut slår och håller på med huvudet som han alltid gör men i dag lite extra. När han börjar grabba förbygeln som hänger runt halsen blir jag orolig, så brukar han aldrig hålla på. Hur mycket jag än rycker i honom slutar han inte men börjar istället rafsa med hovarna i backen. Vad är det med honom idag. Jag fortsätter att kämpa med att få honom att stå still men han blir bara värre och värre. Tillslut gör han sina vanliga angrepp mot hästarna runton som så snällt flytar på sig då han hugger. Hur mycket jag än säger till honom ger han sig inte och slutar så smånigom lyssna på mina kommandon. Jag sitter nästan helt hjälplös på Krut. Högvakten tickar på och när det blir vår tur att göra figet skrittar jag från follan fram med lättnad inom mig. Så länge vi skrittar gör Krut inget ovanligt. Men direkt vi stannar under figet flippar han ur. Det blir bara värre och värre. Från hugg mot hästarna runtom till kickar då han siktar med båda bakbena mot stackars Kaskad. Kaskad blir så rädd att han inte vågar närma sig Krut. Krut vägrar att stå still och gör det helt omöjligt för mig att spela, skit jag ville visa att jag kunde spela förstastämman själv! De två linjerna vi har i figet var helt omöjliga. Krut sparkar bakut stup i kvarten och lyssnar inte på mig när jag skänklar honom. Vad gör man i det läget. Jo hoppas på att ha kvar balansen och inte ramla av. VI fullföljer i alla fall figet med en galen Krut och en rädd Kaskad och Husar. Stackars hästar säger jag bara. Tillbaka i filla igen då, Krut ger sig inte och sparkar bakut ända tills högvakten är klar och vi ska rida ut. Till och med i "Papenheimer" då vi rider ut lyckas han få till en sista segerkick mot Kaskad. Jag hoppar av Krut så fort vi står stilla och lämnar över honom till någon annan. Det visade sig senare på dagen att han verkade ha väldigt ont i ryggen. Hans förbygel var väldigt trasig och blev utbytt mot en ny samtidigt som vi sjukskrev honom dagen därpå.
Det var inte det minsta kul att sitta på hästryggen en dag som denna. Visst när man har kontroll går det bra men när hästen slutar lyssna på kommandon och man känner sig helt hjälplös vill man helst av att sitta av så fort som möjligt. Denna dag ställde inte till det bara för mig utan också för ryttarna runtom som istället hade livrädda hästar. Men alla satt kvar ich ingen blev skadad. Krut lyckades få in en träff på Kaskad så att han fick en reva i benet men ingen farligt som tur var.

Inga kommentarer: