lördag 13 juni 2009

Direkt fran Belgien

Har ar det fest sa det sprakar!

Hela staden Mons ror sig just nu pa gatorna for det ar fackeltag till stora torget. Tog precis en kort promenad med pappa och suz som ar har och kollar in vad jag har for mig. Det var tjockt med folk och man kom knappt fram. Om jag har forstatt ratt ar detta en tradition varje ar och i morgon kommer ett slag mot en drake att utspela sig med omkring 30 000 medverkande manniskor!
Jag visste inte att festivalen var sa stor innan jag satte mig pa planet till Bryssel.

Hela festivalen bygger pa en gammal legend dar befolkningen slass mot en drake som sedan stupar. Varje ar upprepas denna strid da daken dor pa "Grande Place", kl 12.00 i morgon. Slaget slutar med att alla drar upp en tung vagn, som ska forestalla draken, for en brant backe med hast hjalp och egen styrka. Om befolkningen tappar greppet om vagnen och draken inte lyckas komma fram till malet hamnar staden i en forbannelse harjar i ett ar. Staden kommer att drabbas av otur under ett helt ar. Oversergant Christensen berattade for mig att befolkningen i Mons har forlorat slaget mot draken 2 ar, 1914 och 1939... Slutsatsen lamnar jag till lasaren.

I kvall ar det fackeltag och smock fullt med folk. Jag kan inte forestalla mig hur mycket folk det kommer att vara i morgon eftersom det ar da det stora hander. Tank er Kils befolkning ganger 3, det ar valdigt mycket folk.

Och i morgon ar ocksa den stora dagen for oss. Den forsta och storsta Tattoo forestallningen ager rum pa en fotbollsstadio med stor publiklaktare.

16.30 kommer vi marschera ut for att representera vart kara land Sverige. Nationalsangen spelar vi alla rakryggade med stolthet.

2 kommentarer:

Axel sa...

och tänk om man inte vet hur stor kils befolkning är=)
pussar

Sandra sa...

Du var i Bryssel men kom inte förbi och hälsade på mig i Lux? :O
Nej, nu du Anna! :P