torsdag 23 april 2009

Premiär

22/2 Min högvaktspremiär!
En solig dag med friska vindar... Dock utan sol men den fanns där med oss bakom molnen.
Nu har vi dragit igång med vårt riktiga arbete. 3 högvakter gjorda och ytterligare en väntar oss i morgon innan vi far hem och vilar upp oss till nästa vecka.
Jag har nämnt tidigare att den hästen jag kommer rida mest heter Ingerno men... Precis innan första högvakten blev tuba häten Bonus sjuk och horn hästen Inferno blev då tubahäst. Detta ledde till att hästen Krut blev plötsligt horn häst. Vi tar det igen, alltså Bonus=Sjuk, Inferno= Ny tubahäst, Krut= Ny hornhäst. Problemet ligger i att jag aldrig har ridit Krut och han kan bli lite grinig ibland, enligt Stattin. Förvisso har jag ridit Kaskad dessa två högvakter eftersom en kornettist inte är med och rider, vi är nu 3 hornister som rider. I vanliga fall ska vi bara vara två och en reserv men lite mer av den godakakan gör ingen ledsen! Stattin rider Krut, jag rider Kaskad och min lärare Bjelovuk rider Klipper som egentligen är kornett häst.

Utvärdering av Kaskad:
Enligt de flesta är han en tjurig och ond häst i boxen. Jag instämmer helt eller ialla fall instämde helt. han gillar inte att bli ryktad för han är så kittlig, istället går han till attack och vill bitas och sparkas. I det läget ska man puckla på hästen tills han slutar, men om ni inte visste är en häst mycket stakare än en människa.
"I samma stund som Kaskads öron lägger sig bakåt och framhoven lättar marken känner jag pulsen öka för varje millisekund. Vem bestämer nu? Jag eller hästen. Jag bestämmer! Tryck in honom mot väggen. JAG bestämmer! Akta mig för huggen. JAG BESTÄMMER! Bakbenen slår i väggen bakom. JAG BESTÄMMER! Tryck ännu hårdare. JAG BESTÄMMER!"
Tack och lov för att hästar är dumma. En människa kan övertyga vilken häst som helst om att männsikan är starkare. Jag skulle aldrig kunna vinna en matsch mot Kaskad om han visste att han lätt skulle dänga mig. Nu är situationen kanske inte riktigt så farlig som bilden ovanför men man måste vara säker och verkligen visa att man bestämmer för att få kontroll på situationen. I går när jag skulle rykta honom var jag chanslös. Han kände min nervositet och spelade ut rätt kort för att skrämma mig. Men för varje minut som jag befinner mig i hans box lär jag mig hans kroppsspråk och vet vad jag ska göra. I dag var allt mycket lättare och han gav sig direkt jag sa till. Han är en mysig häst när man inte ryktar honom och en fin häst i parad. Vi kommer nog komma bra överens. Jag längtar redan till morgondagen när jag får umgås med honom.

3 kommentarer:

Lena sa...

Låter farligt med hästar.... för vem kan känna sej stark inför så stora djur??

Frida sa...

Skäll på honom på norska, det funkar alltid ;)
Ta hand om dig och lycka till med kommande vakter :D

Anonym sa...

Håller på dig gumman. Du fixar det :-)
//Pappa