fredag 24 januari 2014

I ett lugnt Tokyo

Att Tokyo skulle vara så lugnt kunde jag aldrig tänka mig. Här bor ju hur mycket folk som helst men ändå märks det inte. Renligt som busen är det också.
Delegationen uppradad på Arlanda med våra fina Fjällrävenjackor
som vi fått sponsrade.

2014 JANUARI 22 - Tokyo - tour
Vi har haft en intensiv förstadag i Tokyo där en av oss i gruppen guidade runt oss då han bott här i 3 månader. Vi har sett de turistiska platserna men också ätit på de små restaurangerna som finns intryckta högst upp i små byggnader som inte liknar restaurangbyggnader. Vi har varit i  Asakusa, Akihabara och Shinjuku idag. Det är olika stadsdelar i Tokyo som har sina olika twister. Asakusa är det mer turista stället med tempel och marknader. Akihabara är spelstället för nördar, flervåningshus fulla med spelautomater. Shinjuku är där hotellet från "Lost in Translation" finns. VI tog en drink högst upp i hotellet och fick några fina bilder på utsikten. Otroligt högt upp och vackert. Det syns inte vart Tokyo tar slut. 

Underbar dag och en underbar stad! Här är det mesta organiserat, förutom stadsplaneringen. Husen är udda och står huller om buller så förvänta dig ingen stadsplanering om du kommer hit. 



Asakusa, marknaden men massa turister. När jag tog detta kort hade alla
stannat upp bakom mig för att vänta på att jag tagit klart. Det var som
att tiden stannade, de är så vänliga i Japan!
Andas in rökelser innan vi ska besöka templet
Från hotellet "Lost in Translation"


Tunnelbanan är rätt krånglig så det var bra att Robert guidade oss. Det vara bara
att följa med. 


Akihabara, stället för spelnördar. Detta röda hus är fyllt av
spelautomater.





Vi åt mat på en jättemysig restaurang där
vi lagade maten själva vid borden. 



2014 JANUAR 23 - Kulturkrocken är stor
Vilken frukost! Jag borde kanske bo på 5 stjärninga hotell fler gånger. Kockar som gör omeletter på beställning mitt framför oss. Belgiska våfflor. Färskpressad juice. Fruktbar. Yoghurt. Japansk mat i alla dess former. Och mycket mer. I morgon vet vi i alla fall vad för något vi vill ta mer av och inte. Ytterligare en halvdag ledigt och vi drog till Shibuja, där det stora övergångsstället finns. Ett modernt typiskt "Tokyo" i mina ögon men oj vad tjejmodet skulle vara "gulligt" hela tiden, blev trött på att titta på allt krimskrams. 

Idag mötte vi de andra länderna för första gången; Tanzania, Bahrein, Fiji, Indien, Brasilien, Mexiko, Turkiet och några från den japanska delegationen. Vi hade först en noggrann genomgång av de ansvariga på programmet. Att Japaner är rädda för att bli sjuka har vi verkligen förstått nu. Att säga till en grupp människor "Please, don't get the flue" tror jag inte hjälper ifall någon blir sjuk. Vi har fått någn vtska att gurgla för att hålla oss friska, vi tar tempen varje morgon och rapporterar vad vi har för temp. VI fick också något som liknade en handservett men istället för att öppna hela förpackningen skulle vi bara öppna upp ett hål. Det är nämligen någon "anti virus" sak som renar luften runt oss. Jag har tappat hakan många gånger idag. 

Den formella öppningen av programmet ägde rum nu på kvällen med en Welcome reception - mingen med de andra, fin buffé och massa tal. Jag har fått låna med en Svensk folkdräkt och bar den under kvällen. Det var väldigt uppskattat men mest uppskattat var nog blomkransarna som alla svenskar bar. Vi har gjort dem själva av blommor från IKEA. VI hade en mycket trevlig stund när vi satt och pysslade ihop dem alla 9 på ett hotellrum. 

Efter att ha övat lite folkvisa och packat in presenter ska jag nu packa det sista för att kunna åka till Tokushima i morgon. Vi kommer att bo i varsin japansk familj i 2 dagar. Det ska bli spännande att se vad vi kommer hitta på. Om jag har tur kan de lite engelska men det vet man aldrig. 



































Inga kommentarer: