torsdag 17 februari 2011

Lite mer bilder från resan

Nu krånglar jag lite eftersom det tar lååång tid om jag ska sitta och byta plats på alla bilder. De sista bilderna från resan ligger högst upp så börja läs från slutet, lite hjärngympa!

Planeringen med evenemanget har också dragit igång så jag påminner er än en gång boka upp den 19/3 för att befinna er i Kil arena. Där kommer det bjudas på mer informationer från resan.


Avslutningsvis har jag ett kort över Stone town, den enda och största staden på Zanzibar. Tre av oss hade åkt in dagen innan för att bo en natt i stan. Vi befinner oss på detta kortet på taket där frukosten serverades, härlig utsikt.

Ett vykort?

När vi anlände till Zanzibar var det som att hamna i ett fotografi. Turkost vatten, fuktig luft och de härliga båtarna. Stranden lika vit som snö. Det härliga var också att det var en relativt tom strand utan uppradade solstolar.
Sen vill jag ju dela med mig av min toaupplevelse. Denna toalett var till för oss gäster på Bigwa. Under de första dagarna var det helt okej, men sedan började det lukta. När man har gjort det man vill på toaletten tar man en skopa vatten och häller över så det rinner ner, då har man spolat.

Här är kranen som ger vatten åt otroligt många hushåll. En av dagarna var det brunt vatten som sipprade ur, det får man räkna med.

Ett övergripande problem i hela Tanzania och Kenya är vattenbristen. Här ser ni hur människor flera kilometer ifrån kommer och hämtar vatten till sitt hushåll. Män, kvinnor som barn samlas runt vattenkranen.

Inte dumt att ha en utsikt som denna precis i anslutning till skolan som Bigwa har.

Vackra färger på skolan Bigwa. De blåa dörrarna bakgrunden leder in till våra sovrum. Det är sent på resan men som ni ser har jag inte fått så mycket färg. Det blir inte så mycket sol eftersom man inte orkar vara ute i solen pga värmen.

Härliga djur, eller hur?

Vid ett vatenhål stannade vi till för att ta en lätt lunch. En buss med Kineser eller Japaner stannade också till för att skåda de mäktiga flodhätarna. Jag kunde inte hålla fingrarna borta när de ställde sig på rad och började fota, kanske stämmer vissa fördommar...

Titta noga! Det var det mest häftigaste vi fick se, en lejonhona som diar sin unge! Ser ni?

En dag i djurens värld. Här står vi under en enorm slags kaktus och väntar på att få åka in i nationalparken Mikumi.

Masajkvinnornas uppträdande i de traditionella dräkterna, de spred otroligt mycket glädje till alla.

Under det stora mötet som för kvinnogrupperna spelades det på dessa trummr som gav ifrån sig härliga rytmer.

Väl på Bigwa blev vi välkomnade av alla undebara kvinnor i sina färglada kangas. Det bjöds på sång dans och blommor.

Bussresan från Moshi till Morogoro, Bigwa, gav flera fina vyer. Här passerar vi en liten by mitt i grönskan.

Från balkongen i Moshi där storgatan gick utanför och Kilimanjaro strålade som en tavla i bakgrunden.

Det mest fängslande i Tanzania var självklart den eldröda jorden som så fint stämde in med all grönska.

Som sagt helt underbart!

Promenaden till vattenfallet med smältvatten från Kilimanjaro var underbart härlig.

Frammer i Moshi och första anhalten i Tanzania med utsikt över Kilimanjaro!

Påväg tillbaka från Rongo till Nairobi såg jag också mina första vilda giraffer!

Den lugna och sköna platsen vi sov på i Rongo, vandrarhemmet som styrdes av nunnorna.

Lorna, kvinnan i familjen som vi bodde hos, tar sig en bit mat. Innan resan var jag lite orolig för maten men det skulle jag aldrig ha varit. De har sina nationalrätter som ugali, chapati och någon böngryta. Jag smakade brödet Chapati och det var riktigt gott, böngrytan var också god! Ni ser böngrytan under Lornas arm, den gröna sörjan. De har, som ni ser, många olika grytor med något som alltid passar smaken. Familjen vi bodde hos hade haft svenskar hos sig förrut och längst ner i höger i bilden ser ni köttbullar! Ett bidrag från Sverige, lite kryddigare än hemma men riktigt goda!

De privata fiskebåtarna ser lite annorlunda ut, detta kort är taget nere vid Victoriasjön.

Under vår fyratimmars vandring för att se familjens farm och by mötte vi också några inte mogna apelsiner hängandes i träden. Tanka sig, jag so trodde de bara fanns gula färdiga i mataffärerna !

En bananklase i ett bananträd. VIsste ni att bananträden växer till sinn fulla längd på ett år och kan sedan inte användas. Man planterar nya bananträd varje år.
En vy i familjen som jag och Linn bodde i, en underbar utsikt över Victoriasjön.

1 kommentar:

Anonym sa...

Å vilka härliga bilder och vilken spännande resa! Kram Åsa! :)