fredag 11 april 2014

ATT SKAKA HAND MED KUNGEN

Den 11 april 2013 ägde den officiella avslutningen av utbildningen Värdebaserat ledarskap rum. 
Det är idag ett år sedan. 
Tiden går fort. 




Värdebaserat ledarskap är en ledarskapsutbildning för unga ideella ledare. Avslutningen hölls på slottet där Kungen själv närvarade. Stolt delade han personligen ut diplom till alla medverkande på utbildningen.

"Under mer än 50 år har Hans Majestät Konung Carl XVI Gustaf engagerat sig i Scouterna – i Sverige och internationellt. Han har sett vad en stark värdegrund och ett bra ledarskap betyder för utvecklingen av en god samhällsgemenskap.
Kungen har i olika sammanhang efterlyst en satsning som ger unga ledare möjlighet att tidigt i livet utveckla ett ledarskap baserat på goda värderingar.
Inför Kungens 60-årsdag bildades en stiftelse — Konung Carl XVI Gustafs Insamlingsstiftelse Ungt Ledarskap — med ändamålet att främja ungdomars utbildning i ledarskap utifrån de värderingar som kommer till uttryck i scoutrörelsen." ungtledarskap.se

Värdebaserat ledarskap finansieras av denna stiftelse. Jag fick privilegiet att gå en otroligt bra utbildning och har tagit med mig många lärdomar. Under ett år fick jag tillsammans med 19 andra deltagare och en mentor utveckla mitt ledarskap. En resa som har betytt otroligt mycket för mig och min fortsatta tid som ledare.


Uppklädda anlände vi till Tre Kronors slott för att ta emot diplom av Konungen 
Carl XVI Gustafs. Fioler spelade i det kungliga biblioteket. Förväntansfulla satt vi som på nålar och väntade på att huvudpersonen skulle kliva in. Det var en fin ceremoni med lovord från både Kungen och andra stora ledare. En stund jag inte glömmer i första taget. 

Jag minns det som om det vore igår. Handsvett. Hög puls. Nervositet. Det enda som snurrar i huvudet var varför jag valt ett par skor med så hög klack. Hur kunde jag var så dum? Tänk om jag snubblar på vägen fram. Jag satt som på nålar och väntade på att höra mitt namn. Inte avslappnad en sekund. Mitt namn ropades upp och jag började min vandring fram till kungen i (för mig) för höga klackar. Rungande applåder hörs. Jag fokuserar på varje steg. Inte för snabbt men inte för långsamt, var instruktionerna vi fått. Applåderna tog slut och det enda som hördes var ljudet från mina klackar. Hur många steg har jag kvar? Jag spelar upp minst 10 scenarion i huvudet om hur allt går fel. De där klackarna alltså. Klick. Klick. Klick. Och så var jag framme. Jag överlevde. Jag pustar ut, säger "Tack" och vandrar avslappnat tillbaka till min plats längst bak längst bort. 

Idag, ett år senare, är jag fortfarande upprymd av känslorna som inföll sig den dagen. Känslor som bygger på den resa jag fick möjlighet att göra. En resa som gör resan jag har framför mig lättare. Tack stiftelsen Ungt Ledarskap för att jag fick gå en ledarskapsutbildning i världsklass.

Nästa gång jag ska få diplom av kungen ska jag ha på mig Converse. För att förebygga oförberedda händelser.




1 kommentar:

Emelie sa...

Jag kommer genast att tänka på hur mycket vår relation har utvecklats sen den dagen :) vi gjorde det tillsammans, men allt har egentligen hänt efteråt, ganska häftigt ändå.. Eller hur? Du ska vara världens stoltaste Anna, you can do it!